alt : header1.swf

Wed08232017

Posledná aktualizácia03:40:02

Emmi: Erősödnek a nemzetiségi intézmények

nezsamt1Az országos nemzetiségi önkormányzatok másfél évtizede kezdték meg a köznevelési intézmények fenntartásának átvételét, de új jelenség, hogy helyi nemzetiségi önkormányzatok is átveszik a helyben működő általános iskola fenntartását. Szlovák területen két ilyen iskola működik, Mátraszentimrén és Nézsán.

Míg 2010-ben 12 olyan köznevelési intézmény volt Magyarországon, amelyet nemzetiségi önkormányzat tartott fenn, mára ez a szám 75-re nőtt, a 13 nemzetiség támogatása pedig két és félszeresére emelkedett az elmúlt hét évben - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára 2017. március 30-án a Nógrád megyei Nézsán. Fülöp Attila Soltész Miklóssal, az Emmi egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkárával egy Nógrád és egy Heves megyei iskola kiemelt támogatását jelentette be.

A nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskolában tartott sajtótájékoztatón Fülöp Attila elmondta: a nemzetiségeknek szánt közvetlen támogatások mértéke 2010-ben 3,6 milliárd forint volt, a 2017-es költségvetési évben már 8,7 milliárd forintot fordíthattak az önkormányzati rendszer fenntartására, pályázatokra és kiemelten az oktatásra. Hozzátette: a helyi nemzetiségi önkormányzat által fenntartott, 114 tanulóval működő nézsai iskolának a szaktárca 3,5 millió forint, a Heves megyei mátraszentimrei iskolának 8,7 millió forint kiegészítő támogatás megítéléséről döntött, ez a pénz eszközbeszerzésre, felújításokra ad lehetőséget. „Azt gondoljuk, hogy ezekkel a támogatásokkal meg lehet őrizni a nemzetiségi oktatásnak azt a lényegi elemét, hogy a gyerekek magukba tudják szívni a nemzetiségi kultúrát, a nyelv ismeretét és szeretetét” - nezsamt2fogalmazott.

Soltész Miklós államtitkár az iskola névadójára utalva azt mondta, a palócok által nagy tiszteletben tartott Mikszáth Kálmán, „ha ma is köztünk élne, csodálatos tudósításokat tudna közölni az Országgyűlésből”. Ezt azért emelte ki, mert - mint mondta - ellenzéki pártok folyamatosan azt hangoztatják, hogy a gyerekek nagy többsége éhesen érkezik, éhesen távozik az iskolából, óvodából. Soltész Miklós ennek cáfolataként hangsúlyozta: az elmúlt években több mint 2,5-szeresére emelkedett az ingyenes vagy 50 százalékos kedvezményű étkeztetések támogatása a kormány, illetve az adófizetők jóvoltából, és ez igaz a nemzetiségi önkormányzatok és egyházak által fenntartott intézményekre is.

A nemzetiségi óvodákban, iskolákban ez az összeg több mint 400 millió forint - mondta, hozzátéve: Nézsán nyolcvan gyermek étkezik az iskolában, közülük ötven ingyenes étkeztetésben részesül, tíz pedig 50 százalékos támogatásra jogosult. Soltész Miklós úgy fogalmazott: a kormánynak minden gyermek fontos; aki nehéz körülmények között él, az számíthat az ország szolidaritására, és mindezt a támogatást meg fogják tartani, amíg a Fidesz-KDNP fog kormányozni.

A rendezvényen Fuzik János szlovák nemzetiségi szószóló, az Országgyűlés magyarországi nemzetiségek bizottságának elnöke ismertette: az országos nemzetiségi önkormányzatok másfél évtizede kezdték meg a köznevelési intézmények fenntartásának átvételét, de új jelenség, hogy helyi nemzetiségi önkormányzatok is átveszik a helyben működő általános iskola fenntartását. Szlovák területen két ilyen iskola működik, Mátraszentimrén és Nézsán, a szintén Nógrád megyei Felsőpetény pedig már jelezte, hogy iskolája nézsai tagintézmény lenne. Ez garanciát jelent arra, hogy fennmarad a szlovák nemzetiségi oktatás - mondta. Fuzik János kitért arra is, hogy Magyarországon 49 ilyen általános iskola működik, ezek túlnyomó részét, 43-at a német nemzetiségi önkormányzatok tartják fenn, míg a szlovákok, horvátok, románok és ruszinok további hatot.

(mti) Fotó: Komka Péter

Slovenskú národnostnú školu v Níži prevádzkuje slovenská samospráva
http://www.luno.hu/aktuality/aktuality-deti-a-mladez/24831-slovensku-narodnostnu-kolu-v-ni-i-prevadzkuje-slovenska-samosprava